Zelf lezen

Dit wordt het ergste jaar van mijn leven (Romy’s rampenplan) – Corien Oranje

Corien Oranje is zo’n schrijfster waar ik vrolijk van word. Ze is heel actief op Instagram, deelt leuke tips en vertelt graag over haar leven als schrijfster en schoolschrijver. Ze komt regelmatig in schoolklassen en gaat dan samen met de kinderen verhalen schrijven. Haar bekendste personage Juf Fiep gaat vaak met haar mee (als handpop) en ze maakt kinderen echt enthousiast voor lezen en schrijven.

De boeken van juf Fiep zijn echte aanraders voor beginnende lezers, ook omdat er zoveel delen van zijn: series werken zeer motiverend. Het boek Kampioen en het onlangs verschenen Kampioen 2.0 (dat ze samen met paralympisch zwemkampioen Olivier van de Voort schreef) maakte veel indruk op mij. Toen ik hoorde dat ze een nieuwe serie is gestart over Romy, wilde ik dat natuurlijk lezen!

Dit wordt het ergste jaar van mijn leven gaat over Romy, die in Amsterdam op een woonboot woont met haar ouders en twee broertjes. Haar ouders willen graag emigreren naar Frankrijk om een B&B te beginnen. Dat is de start van een serie rampen die Romy gaan overkomen. Romy wil in de meivakantie niet mee met haar ouders naar Frankrijk om huizen te gaan kijken. Liever gaat ze naar haar opa in Haren, ‘het saaiste dorp van Nederland’ (hahaha, Corien Oranje woont er zelf ook!). Maar als ze op station Groningen aankomt waar haar opa haar zal ophalen, begint een avontuur dat alles behalve saai is.

Tijdens het lezen zit je op het puntje van je stoel, het leest als een trein. Verliefdheid, ouder worden, zelfstandigheid: allemaal thema’s die voorbij komen. Dit smaakt naar meer! Dit boek is deel 1 van de serie, dus dat komt vast goed. Voor kinderen die in Groningen of Haren wonen is het extra leuk: er komen wat bekende plaatsen voorbij. Op de achterkant staat dat het voor meisjes van 10-14 jaar is. Ik vind het ook voor jongens een erg geschikt boek. Ook leuk om voor te lezen!

Ik ontving van Columbus kinderboeken een recensie-exemplaar. Het boek ligt nu in de winkel!

Plaats een reactie